Shrnuto a sečteno. Kauza neoprávněného odběru vody z řeky Doubravy.

14.01.2016 06:45


Máte také někdy pocit, že jenom my obyvatelé musíme dodržovat termíny? Na výměnu občanských průkazů, na zaplacení inkasa, pojištění, atd.. V práci jsme všichni také pod tlakem termínů. No tedy přesněji, jak kdo.
Pro pracovníky mnohých úřadů toto zjevně neplatí. A zákon ať si plácá, co chce a lidé ať se vztekají, taky jak je jim libo. Po letním suchu, které způsobilo to, že lihovar neoprávněně odebíral vodu z řeky Doubravy, podala jsem několik podnětů na prošetření. Když jsem zjistila, že řekou teče jen potůček, podala jsem podnět na vodoprávní úřad do Čáslavi, který zodpovídá za dodržování povolení, které firmě Ethanol Energy a.s. vydal. Chtěla jsem vědět, kde tedy berou vodu, když ne v řece. V areálu lihovaru je totiž šest nezkolaudovaných vrtů, které by k tomuto neměly sloužit. Odpověď byla rychlá, odbor životního prostředí mi poslal odpověď, že lihovar má perpetum mobile. Vodu bere z rybníčku a zase ji tam vrací. Jenže. To jim nemohlo moc dlouho vydržet, neboť ze sušárny se do vzduchu vyfoukne každou hodinu 5-10 tun vody. Za pár dní jsem zjistila, že lihovar čerpá vodu ze řeky. Zavolala jsem na městský odbor životního prostředí. okamžitě vyrazili na kontrolu, zjistili, že to tak opravdu je. Lihovar musel před jejich zraky čerpadlo vytáhnout ze řeky. Do tří dnů bylo zpátky v řece a nelegální odběr pokračoval. Tak jsem poslala tentokrát písemný podnět na prošetření. A měsíce plynuly. Sice mohli odpovědět do 30ti dnů, ale neodpověděli ani do šedesáti, jak jim zákon ukládá. Zaurgovala jsem telefonicky odpověď a poslala stížnost na kraj, že odbor životního prostředí nedodržuje zákonem stanovenou lhůtu pro vyřízení stížností a podnětů. Kraj se však nezachoval o nic lépe. Opět čekání přes šedesát dnů, opět žádná odpověď. Opět telefonická urgence na kraji. Přitom jsem se dověděla, že v rámci zlepšování služeb může být tento hovor monitorován. Konečně dobrá zpráva? Vážně jde o zlepšování služeb? Tak jak je možné, že úředníci kraje lžou, jako kdyby to zaznamenáno nebylo. Jeden týden jsem dostala informaci, že odpověď na podnět je připravená a čeká na podpis. Že do konce týdne dojde. Další týden měla pracovnice odvahu toto mi opakovat znovu. Tak jsem napsala hejtmanovi. Jestli ví, že krajský úřad zaměstnává negramotné úředníky, kteří se neumí podepsat a nedodržují zákonem stanovené lhůty? Odpověď mi už přišla. Nic neříkající věty, které měly za úkol jen zaplnit papír a nic neřešit. Navíc se ukázalo, že odpověď byla zpracována až po mém telefonickém zásahu a pracovnice oddělení mi tedy lhala.
Tak co myslíte? Odpoví mi hejtman?